Mindstone Oy | Asiaa verenpaineesta
18411
post-template-default,single,single-post,postid-18411,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Asiaa verenpaineesta

Asiaa verenpaineesta

Mikä on verenpaineen merkitys terveydelle?
Mikä on hyvä arvo?
Verenpaineen mittaamisen historiaa.
Miten voit hoitaa kohonnutta verenpainettasi?
Mikä merkitys stressillä on verenpaineeseen? 

 

Verenpaineen merkitys

Verenkierto on elämälle välttämätön.  Veren mukana kuljetetaan kudoksiin happea ja ravintoaineita sekä sieltä pois palamistuotteena syntynyttä hiilidioksidia. Veri ja verenkierto huolehtivat elinten tasapainosta ja normaalista toiminnasta.

Kohonnut verenpaine (hypertensio), on huono juttu. Sitä ei usein kuitenkaan edes huomaa muuten kuin mittaamalla. Jatkuvasti koholla oleva verenpaine kuormittaa sydäntä, verisuonia, aivoja ja munuaisia. Se on suuri riskitekijä terveydelle.

Mittaaminen ja mitkä ovat hyvät arvot?

Verenpainemittauksen lukemat vaihtelevat vuorokauden eri aikoina ja vähän tilanteesta riippuen. Mittaustilanteen luontevuus, mahdollinen jännittäminen tai vaikka liikuntasuoritus jokin aika ennen mittausta, saattavat mittaustilanteessa säikäyttää turhaan. Säännöllinen mittaus antaa osviittaa omista lukemista. Mittaus hoituu luotettavimmin kotona ja omalla mittarilla. Tuloksista voi sitten keskustella työterveyshuollossa tai muun ammattilaisen kanssa.  Mittaustilanteessa on myös hyvä mitata pari kertaa. Ensimmäisellä kerralla esim jännitys yleensä sulaa. Yleensä verenpaine mitataan istuen.

Suurempi luku (”yläpaine”) kertoo paineen sydämen supistuessa. Pienempi luku (”alapaine”) kertoo paineesta sydämen lepovaiheen aikana . Verenpaineen mittayksikkö on elohopeamillimetri eli mmHg.

 

 

Jaottelu Yläpaine (mmHg) Alapaine (mmHg)
Ihanteellinen <120 ja <80
Normaali 120-129 ja/tai 80-84
Tyydyttävä 130-139 ja/tai 85-89
1° Hypertensio 140-159 ja/tai 90-99
2° Hypertensio 160-179 ja/tai 100-109
3° Hypertensio >180 ja/tai >110

*Sydänliiton kaavio*

 

Verenpaineen mittauksen historiaa

Verenpaineesta on oltu kiinnostuneita jo 1880- luvun lopulta. Ensimmäisiä mittauksia alettiin tehdä nykyaikaisien laitteiden vastaavilla mittauslaitteilla. Sitä ennen mittaustavat olivat aika kauheat. Luotettavasti tieto saatiin vain amputaatioiden yhteydessä, suoraan valtimosta mittaamalla.

Riva-Rocci ja Nikolai Korotkov kehittivät nykyisen verenpainemittarin ensiversiot, elohopeamittarit, 1900 -luvun alussa. Vihdoin paineita voitiin mitata luotettavasti ja kohtalaisen helposti. Elohopeamittarit olivat äärimmäisen tarkkoja. Ongelmana oli myrkyllisyys.

Tänä päivänä mittarit toimivat askillometrisella periaatteella ja anturit aistivat pulssin värähtelyt. Mittausalgoritmit laskevat sitten systolisen (yläpaineen) ja diastolisen (alapaineen) verenpaineen arvot.

Kohonneen verenpaineen hoitoa

Verenpainetta on syytä seurata ja olla kärryillä siten omista paineistaan. Mutta paineita ei kannata niistä ottaa ;). Kohonneen verenpaineen hoitaminen tapahtuu yleisimmin lääkkeillä ja elämäntapamuutoksilla.

Suomen Käypä Hoito suositusten mukaan ylipainoa laskemalla, suolan vähentämisellä, liikuntaa lisäämällä, lakritsia välttämällä ja kaliumin + magnesiumin riittävällä saannilla kohonnutta verenpainetta voi hoitaa.

Stressin vaikutus verenpaineeseen

On kuitenkin asia, johon ei mielestäni kiinnitetä riittävästi huomiota. Se asia on stressi. Huonosti nukutut yöt, suorittamiskeskeinen arki, aikataulupaineet, informaatiotulva ja vähäiset elpymisen paikat, haastavat ihmiskehon ja mielen ihan todella.

Stressin vaikutus kohonneeseen verenpaineeseen on merkittävä. Pitkittyneen stressin kyky sairastuttaa keho ja mieli, on todellinen ja todennäköinen. Mieti, kuinka sinä hoidat itseäsi ja lievität ajoittaista tai pysyvämpää stressiä. Haluan kannustaa Sinua muistamaan arjen elpyminen ja muistuttaa yksinkertaisista stressin lievityskeinoista.

Itseäni joskus hämmentää tässä ajassa se, että haluamme ratkaisut ja korjaukset nopeasti, vaivattomasti. Oireet ja vaivat tulevat toimintamme hidasteeksi ja häiritsevät kiireistä, tärkeää elämäämme. Ne pitäisi hoitaa äkkiä pois. Mutta ne ovat tulleet herättelemään meitä suorittamisen horroksesta ja huutavat korvaan, että: ”Herää!”

Jatkuva, pitkittynyt, voimakas stressi ei ole enää kunnia-asia. Eikä se ole meille terveellistä. Verenpainekin tasoittuu usein stressin laantuessa. Stressimyrskyjen lientyessä, saatat huomata keho-mielen voimistuvan. Flunssatkaan eivät niin vaivaa, kun immuunipuolustus vahvistuu kehon tasapainottuessa. Terveys edellyttää riittävää tasapainoa.

Aikaa ei voi hallita, elämää ei voi hallita.
Omaa toimintaa ja reaktioitaan voi oppia hallitsemaan.
Tietoisemman toiminnan avulla, arjen, ajan ja elämänhallinnan tunne vahvistuu. 

Tehostettua verenpaineen hoitoa

Huolehdi riittävän terveellisistä elämäntavoista.

  • Syö ravinnerikasta ruokaa
  • Huolehdi uniajasta ja tartu mahdollisiin uniongelmiin ajoissa
  • Liiku itsellesi sopivalla tavalla, säännöllisesti
  • Oleile luonnossa aina kun voit.
  • Hyödynnä myös virtuaalinen metsäkävely esim työpäivien tauottamisessa, www.walkinfinland.com
  • Meditoi tai vietä muuten hiljaista aikaa itsesi kanssa
  • Huolehdi läheisten kanssa vietetystä ajasta
  • Elä arvojesi mukaisesti ja huomaa kiitollisuutta herättävät asiat
  • Auta muita ja huomaa kiitollisuutta herättävät asiat
  • Tee riittävästi asioita, joista nautit. Musiikki, tanssi….

Muista että elämä on tässä ja nyt!

 

 

 

 

Jonna
jonna@mindstone.fi
No Comments

Post A Comment